Av Tuva Rosenvold, Fagsjef, Internasjonal avdeling, Mental Helse Ungdom
Mental Health Uganda har i samarbeid med Mental Helse Ungdom etablert en gratis nasjonal hjelpetelefon der innringere kan motta gratis veiledning fra en utdannet terapeut over telefon.
De tilbyr rådgivning på engelsk, swahili, Luganda, Lou og Runyakitara. Hjelpetelefonen ble lansert i mai 2021, og i dets første år har de hjulpet 1300 mennesker og utført 4600 samtaler. 60 prosent av innringerne er menn, 39 prosent er kvinner og 1 prosent velger å ikke oppgi kjønn. Halvparten av innringerne oppgir at de ikke har fått eller søkt hjelp for mentale helseproblemer tidligere, noe som sannsynligvis betyr at vi når ut til mennesker som kanskje føler terskelen for å søke hjelp er veldig høy. 39 prosent av innringerne blir henvist videre til hjelp i sitt lokalsamfunn eller nærmeste sykehus, alt etter hvor alvorlig situasjonen er. Mental Health Uganda har kartlagt alle hjelpetilbud som finnes i de åtte distriktene hvor vi implementerer prosjektet, så alle rådgiverne har god innsikt i hva som finnes av hjelp og hvordan man kan komme i kontakt med hjelpen.
Alle kan ringe og snakke om saker de føler er viktige for dem. Mange snakker om økonomiske problemer, anstrengte forhold til pårørende og familiemedlemmer, sorg, stress på jobben, angst, selvmordstanker, depresjon og arbeidsledighet, for å nevne noe. Flere av våre rådgivere rapporterer at de har forhindret planlagte selvmord. Hjelpetelefonen har også skapt et rom for mennesker i LGBTQ+ bevegelsen – noe vi ikke forventet, men er veldig glade for. Det at vi når ut til flere sårbare grupper, og at disse tørr å ta kontakt på tross av det politiske klimaet rundt skeives rettigheter, ser vi på som et positivt tegn, men vi har også oppdaget at dette er noe rådgiverne våre trenger mer kunnskap om. De har derfor mottatt kursing i problematikken og får veiledning av en konsulent med ekspertise rundt akkurat dette- noe de setter veldig stor pris på.
For å spre kjennskapen til hjelpetelefonen har organisasjonen gjennomført store markedsføringskampanjer. Disse kampanjene har spredt informasjon om hjelpetelefonen på TV og radio, og de har også hengt opp store billbords langs godt trafikkerte veier i flere distrikter. Kampanjene har veldig god effekt da vi merker økt trykk på hjelpetelefonen hver gang det gjennomføres aktiviteter som har brede kontaktflater. Ulempen er at slike aktiviteter er kostbart, og vi vet at det ikke kan opprettholdes på lengre sikt. Under besøket vårt i Uganda fikk derfor kommunikasjonspersonell opplæring i annonsering i sosiale medier, som både har bred kontaktflate, men også er svært rimelig.
Fremover vil vi fokusere på hvordan vi kan spre kjennskapen til hjelpetelefonen på mer organiske og kostnadseffektive måter, blant annet gjennom våre nettverk både i Norge og Uganda. Våre partnere ble veldig glade for at flere i akkurat dette nettverket ville printe ut reklameplakater og henge dem opp i sine nærmiljø- så tusen hjertelig takk for det!